divendres, 13 de maig del 2016

SOBRE LES LECTURES: COMENTARI DE TEXT/MEDEA





PREPAREM LES PROVES D'ACCÉS A L'INSTITUT DEL TEATRE 

http://www.institutdelteatre.cat/ca/estudiants/secretaria-academica-general/acces-als-estudis.htm


  • Eurípides. Medea. Traducció Àngela Carramiñana. Barcelona: La Magrana, 2016. 112 p. (Clàssic Grecia i Roma)
  • Shakespeare, William. El somni d'una nit d'estiu. Traducció de Joan Sellent. Barcelona: Arola, 2014. 115p. (Textos a part. Teatre contemporani ; 129).
  • Gordon Craig, Edward. L'Art del teatre. Traducció de Rosa Victòria Gras. Barcelona: Institut del Teatre, 1990. 187p. (Monografies de teatre. institut del Teatre ; 33)
  • Beckett, Samuel. Tot esperant Godot. Traducció Joan Oliver. Barcelona: Edicions 62, 2015. 111 p. (La butxaca. Teatre)
  • Mayorga, Juan. El chico de la última fila. Ciudad Real: Ñaque, 2007. 67 p. (Ñaque Literatura. Obras; 10)
MATERIAL PROVES D'ACCÉS:

material http://www.institutdelteatre.cat/site1/files/doc1744/material-interpretacio-proves-d-acces-esad-2016-17.pdf

Com fer un comentari de text teatral? Algunes pautes: 


1. CONTEXT
Situar el fragment dins de l'escena, l'acte i l'obra.
Quin paper juga aquest fragment dins del conjunt de l’obra.

2. TEMA
De què tracta el fragment. Quins temes i subtemes es tracten. Quines idees s'exposen.

3. ESTRUCTURA
Com s’organitza el fragment en funció de:
 La trama: Canvis de tema per exemple.
 Ritme: Pauses. Canvis de ritme. Observar també si la tensió creix, si és un
moment culminant (Clímax) o de descens de la tensió (anticlímax).

4. PERSONATGES
Anàlisi dels personatges que hi intervenen.
En analitzar els personatges en el fragment en qüestió hem de tenir en compte els
següents factors:
 Com és: Caracterització: Característiques físiques i morals. La caracterització pot
ser directa (feta pel mateix autor en acotació, per un personatge en una
intervenció) o indirecta (la deduïm de la seva forma d'actuar, de les seves paraules,
etc.) Com parla: el seu llenguatge. Tipus: Es un personatge rodó o pla?
 Com actua: Quines són les seves intencions? Què el motiva? Com reacciona, o
canvia el personatge al llarg del fragment?
 Què ens transmet: Antagonismes o aproximacions entre els personatges. Contrast
o semblança entre ells. Quines emocions desperta? Quin és el seu simbolisme?

5. RECURSOS EXPRESSIUS
 To o caràcter del fragment: comentar si hi predomina un to humorístic, dramàtic,
líric, narratiu, tràgic, etc
 Estil i llenguatge: Analitzem el registre lingüístic, l’ús de llenguatge figurat, símbols,
etc.
( Ús de recursos o efectes teatrals: Decorats, llum, vestuari, efectes sonors, d'altres
elements).

Hem de procurar donar sentit a l'anàlisi dels recursos explicant el seu significat o la seva
funció.

6. CONCLUSIÓ
Fer una síntesi del que hem analitzat, tot donant una visió de conjunt del funcionament i
significat del fragment comenta


EURÍPIDES: MEDEA

Sobre Eurípides: l'autor va coincidir amb l'època de la il.lustració sofística i del lideratge dAtenes sobre Grècia. L'autor va ser testimoni de l'evolució de la democràcia  i del màxim esplendor fins als conflictes de la guerra del Peloponès..Nascut a Salamina cap al 480aC- 406aC. Va ser el tercer dels grans poetes tràgics( amb Èsquil i Sòfocles), Escriví unes norantes obres, entre les quals Alcestis, Les suplicants,les Bacants i Electra...
Els seus conciutadans no van apreciar les seves obres,acostumats a les de Sòfocles,  de tragèdia heroica, atès que les seus personatges eren "massa humans" i moguts per passions, els quals parlaven amb un estil més planer  i col.loquial , i amb raonaments àrids...A vegades s'enfronta amb els déus  aparèixer personatges com dones, infants...que resulten normalment més marginals, que hom creia que podien restar grandesa als conjunt d'herois tràgics...

De fet, Eurípides fa baixar els personatges del pedestal del mite i els acosta a l'home de carrer...Ens  són humans, amb passions, contradiccions, errors, sense  aquella aureola mítica, solemnitat majestàtica dels altres herois...

De vegades, empra la solució del DEUS EX MACHINA, un final on apareix una deïtat a l'escenari final de l'obra.

BLOC SOBRE MEDEA http://elblogdemara5.blogspot.com.es/2008/09/anlisis-resumen-de-medea-de-eurpides.html

Medea és una tragèdia d'Eurípides que formava part d'una tetralogia: les tragèdies Filoctetes i Dictis, i el drama satíric els Segadors. L'obra va ser representada en el seu conjunt per primera vegada l'any 431 aC a Atenes, dins de les festivitats de les Dionísia, en què va obtenir el tercer premi.




  http://latragediagriega.blogspot.com.es/2009/11/medea-de-euripides-o-la-justificacion.html
http://perdidasmusas.blogspot.com.es/2013/07/euripides-medea-argumento-y-critica.html

Treball sobre els personatges femenins a les tragèdies d'Eurípides. Visió de l'arquetip:
http://personal.biada.org/~eureka/wp-content/uploads/2014/03/TREBALL_-Arquetips-femenins-trag%C3%A8dies-Eur%C3%ADpides.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada